4/7/11

bila REMAJA isu kan POLITIK

Baru-baru ni aku ade terbace post seseorang kat facebook.die mencela sikap2 manusia yg suke mencari kesalahan manusia lain. dan ni sume disebabkan kes video seks salah seorang ahli politik Malaysia. Apa yg aku kisah kan tentang post 2 ialah komen2 kat post 2. Die ckp yg die xdaftar undi lagi and sounds like she proud and satisfy of it. And adelah kawan2 nye yg jugak menyokong tindakan die.." aku pon xdaftar undi lagi.watpe daftar..." mcm 2 la lebih kurang bunyi komen mmbe die. My question is...mesti ke kite bersikap macam 2? yes aku remaja tapi bagi aku..bila kita da layak tok mengundi..kite harus mengundi.

Yang aku dengar biase keluar dari mulut para remaja ialah..." ape?politik?sorry guys aku malas nak involve..", "politik bukan darah gua...watpe nak care?", " politik?what a jerk!!", "ala...kite ni mude lagi..watpe nak pk sal politik?"...lebih kurang mcm 2 la. aku xde la nak cakap yg aku ni kuat berpolitik..no tidak. Just bagi aku...sedikit sebanyak kite harus mengikuti perkembangan dunia politik kat negara sendiri. Takkan ko nak biar negara ko jadi mcm negara2 lain yg da mula berperang? 2 sume sbb ape?sbb politik dan ekonomi yg xkukuh. yang aku pelik..bile seseorang remaja berbicara tentang politik...mula la kawan2 yang lain perli...ejek...kenape kite cepat sangat nak melatah mcm 2?

Aku bukan cube tok memperjuangkan ape2 kat sini....mungkin aku dilahirkan sebagai seorang remaja melayu dimane persekitaran aku semuanya melayu. Nak tau ape kekuatan melayu yg tinggal kat Malaysia ni?POLITIK....jadi disebabkan tu bgi aku xsalah seorang remaja a.k.a student nk ambil tahu tentang politik tapi biarlah berpada2. mengambil tahu bukan memberitahu....biarlah siapa pon ahli politik 2 and dari parti mane pon...tapi bile kite mengambil tahu tentang politik bermakna kite mengambil tahu tentang NEGARA. Aku cukup sayangkan Malaysia. Aku belajar di institusi bumiputera..aku belajar bagaimana tok menjadi lebih kuat dari bangsa lain....aku belajar bagaimana melayu cube memerdeka kan negara...jadi sikap aku terhadap negara dan melayu agak kuat. Kite mesti mengambil tahu tentang hak-hak keistimewaan orang melayu.

Just imagine....kalau la Tunku Abdul Rahman 2...dizaman remaja beliau..beliau xamek taw sal politik?agak2 merdeka x tanah melayu?aman xkite skang ni?kalau boleh elak kan lah dari keluarkan statement " ala kalau xmengundi pon xrugi'..or " bukan dapat duit pon.."....sebab kalau la kite masih lagi berfikiran mcm 2...aku yakin...tergadai la negara TANAH MELAYU ni pade bangsa lain yg sedang bergmbira dengan pergaduhan melayu same melayu. aku bukan cube tok berpolitik disini..cume nak kite sedar tanggungjawab kite...xkire parti mane pon..kalau kite rase mereka mampu memikul beban rakyat....kite undi je la kan.

No comments:

Post a Comment